Verslag zeilreis klas 4

Op maandag 6 september om 9.00 uur vertrokken twee bussen van Steenwijk naar Harlingen. Met hierin 110 leerlingen en 13 begeleiders onderweg naar de schepen. De Ambulant, Victoria S, De Boekanier, Lauwerszee, De Hollandia en de Iselemar lagen al op ons te wachten. De boodschappen voor de eerste dagen stonden al klaar en na beraad waar onze reis naar toe zou gaan zijn we vertrokken richting Vlieland.

Er stond niet genoeg wind om goed te kunnen zeilen maar de meeste schepen hebben toch een poging gedaan en de zeilen gehesen. Een mooi karweitje voor de bemanning (lees: leerlingen). Tegen half vijf schoven de meeste schepen bij elkaar aan in de haven van Vlieland.

‘s Avonds stond er nasi op het menu. De afwas was gedaan en het schip werd weer opgeruimd waarna de Grote Vlieland Wandeling kon beginnen. Een mooie lange wandeling over het enorme strand van Vlieland, over camping Stortemelk en via de vuurtoren en het dorp Oost Vlieland weer terug naar de haven. Onze eerste dag voorbij.

Terugblik op dinsdag 7 september: Wat een prachtig weer hebben we gehad. Om ongeveer 10 uur zijn we vertrokken vanuit de haven van Vlieland om richting onze volgende bestemming te gaan: Droog liggen tussen Vlieland en Terschelling. Dat betekent dat de boot op een zandbank ‘strand’ en we net zolang moeten wachten  tot er geen water meer is en het water weer terug is om verder te gaan. Met behulp van de peilstok kijken of het water tot je middel komt was het teken om overboord te mogen. Lopen door het water richting de andere schepen of alvast op zoek naar het avondeten.

Vanaf half vijf keerde het tij en en begon het schip weer te drijven en gingen we vlak voor Terschelling voor anker om de nacht door te brengen. Er werden spelletjes gedaan, goede gesprekken gevoerd en naar de zonsondergang gekeken. Alweer een dag voorbij.

Donderdag hebben we een heerlijke ontspannen zomerse dag gehad op Terschelling. Lekker uitgeslapen waarna we ons verzamelden en naar Thijs Knop liepen om een fiets te halen en in groepen de fietsroute te fietsen.

Hier en daar hadden we wat rode gezichten maar lekker uitgewaaid op het strand was het ‘s avonds wachten op de maaltijdbezorger. Die tijd werd opgevuld met wat scheeps-entertainment. Na anderhalf uur waren alle zes boten voorzien van heerlijke pizza’s.

‘s Avonds een selfie speurtocht in het dorp en daarna nog even gezellig rondwandelen of chillen op je boot. En dan vanmorgen weer opstaan om naar huis te zeilen. Daarvoor werd de wekservice ingezet. Rond half tien vertrokken we weer richting Harlingen. Nog even zeilen en dan weer voet op vaste wal. Mede door het prachtige zomerweer hebben we een heerlijk zeilreis 2021 beleefd.